De meeste katalysatoren zijn vastgeschroefd of vastgelast. Voor gevorderden is het mogelijk om een katalysator zelf te vervangen. Heb je zelf weinig ervaring met het sleutelen aan Tesla dan is het raadzaam om deze klus aan een autogarage of een handige vriend of kennis uit te besteden. Het nadeel wanneer je het zelf doet, is dat ook de garantie wegvalt mocht de katalysator niet op de juiste manier geïnstalleerd worden. De moeilijkheidsgraad ligt hoger bij een vastgelaste katalysator in vergelijking met een katalysator die met schroeven vastgemaakt is. Voor het vervangen van een katalysator heb je de volgende gereedschappen nodig, namelijk reparatiebrug, reparatie kuil, ring- of steeksleutel, zeskantschroevendraaier, kruipolie, lap, melkvet, vaseline of smeerolie. De oude katalysator bevat veel edelmetalen die vaak opgekocht worden door recycling-bedrijven. Bij plaatselijke recyclers worden katalysatoren vaak aangenomen, maar krijg je alleen de schrootwaarde vergoed. Fouten die bij de installatie van katalysatoren veel voorkomen zijn:
- Motorcontrolelampje gaat branden: in dit geval krijgen de sensoren helemaal geen gegevens. In dit geval dien je de steekverbindingen van de sensoren te controleren.
- Waterplassen onder de auto: de kans is in dit geval groot dat de schroeven niet goed aangedraaid zijn. Zorg er daarom voor dat je goed de schroeven aandraait.
- Slechte motorprestatie: het kan zijn dat een van de sonden de vervanging niet overleefd heeft en dat de boordcomputer opnieuw gereset moet worden. In dit geval is het raadzaam om een bezoek te brengen aan een autogarage.