De distributieriem van elke Tesla ziet er anders uit en dus zal de vervangingsprocedure variëren, maar in grote lijnen is de procedure als volgt:
- Maak de aardkabel van de accu los.
- Zodra de motor koud is, zet u de krukas in het bovenste dode punt met de zuiger nummer één op de compressieslag.
- Verwijder de krukaspoelie.
- Verwijder alle accessoires die de verwijdering van de distributieriem hoezen verhinderen.
- Verwijder distributieriem afdekkingen. Vergrendel nokkenassen, indien nodig, en noteer de positie van de merktekens van de nokkenas.
- Verwijder de riemenspanner en de tussenpoelies.
- Verwijder de distributieriem.
Als u de waterpomp vervangt, doe dit dan en tap eerst het koelsysteem af. Als de thermostaat van het koelsysteem alleen toegankelijk is met vervanging van de waterpomp, moet de thermostaat ook worden vervangen. De installatie van de nieuwe distributieriem omvat alle bovengenoemde stappen, uitgevoerd in omgekeerde richting, volgens strikte richtlijnen om zeker te stellen dat de nokkenas en krukas (en balansas, indien aanwezig) perfect uitgelijnd zijn nadat de spanner is ingesteld. Na voltooiing van de installatie wordt de krukas met de hand 720 graden gedraaid en de juiste positie van de merktekens op de krukas en de nokkenassen wordt bevestigd. Uw auto is op de weg getest om de normale werking te bevestigen en een servicesticker is aangebracht. Met vermelding van de datum van vervanging van de distributieriem en de kilometerstand van uw auto, kunt u dan altijd terugvinden wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen.