blog-image

juni 5, 2019

Sway bar

Een zwaaiende staaf (ook een anti-sway-balk of stabilisatorstang genoemd) is een onderdeel van de ophanging van sommige auto’s. Je zou kunnen denken dat “slingeren” in een auto of vrachtwagen geen goede zaak is dus een anti-sway-balk zou nuttig zijn. En in de ruimste zin is dat correct. Maar het is ook een beetje ingewikkelder dan dat.

Om de functie en het doel van een Sway Bar te begrijpen, is het handig om te begrijpen hoe de andere auto onderdelen werken. Elk voertuigophanging omvatten:

  • Wielen en banden. Banden bieden grip waarmee de auto kan versnellen, vertragen en keren. Ze absorberen de schok ook van kleine oneffenheden en andere onregelmatigheden op de weg.
  • Veren. Veren beschermen passagiers en vracht tegen grotere hobbels.
  • Schokken of stutten. Terwijl de veer de schok verhindert wanneer een voertuig een hobbel raakt, absorbeert de schokdemper of steun een cilinder gevuld met een dikke olie, de energie van dezelfde hobbel waardoor het voertuig stopt met stuiteren.
  • Stuursysteem. Het stuursysteem vertaalt de invoer van de bestuurder van het stuurwiel in een heen-en-weergaande beweging van de wielen.
  • Verbindingen, bussen en verbindingen. Elke ophanging omvat talrijke koppelingen (vaste delen zoals bedieningsarmen en andere stangen) om de wielen op de juiste manier te positioneren terwijl het voertuig beweegt en bussen en verbindingen om de verbindingen te verbinden terwijl de juiste hoeveelheid beweging wordt toegestaan.

Merk op dat sway bar niet in die lijst voorkomt, omdat sommige auto’s er geen hebben. Maar heel wat doen. Wat doet een schuifbalk dat de hierboven genoemde onderdelen niet doen?

Wat is het doel van een swaybar?

Het antwoord gaat terug naar die gok hierboven, dat een zwaaiende (of eigenlijk anti-zwaaiende) balk de neiging heeft de auto te laten wiegen (of meer precies, van naar de ene of de andere kant leunen). Dat is wat een slingerende balk doet: body lean voorkomen. Een sway-balk doet helemaal niets, tenzij het voertuig geneigd is naar één kant te leunen, maar als het begint te leunen (wat meestal betekent dat het voertuig draait – elke auto of vrachtwagen neigt naar de buitenkant van een bocht te leunen), de zwaaiarm oefent kracht uit op de ophanging aan elke kant, naar boven aan de ene kant en naar beneden aan de andere kant, die de neiging heeft om weerstand te bieden aan de leuning. Een Sway bar wordt gebruikt voor tuning. Dit kan gedaan worden in combinatie met een turbo vervangen. Daarnaast is Vandaag voornamelijk gespecialiseerd in autoschade, reparatie & cleaning 

Waarom een ​​schuifbalk gebruiken?

Om te beginnen kan het ongemakkelijk, verontrustend of zelfs gevaarlijk zijn als een voertuig te veel in bochten rijdt. Meer subtiel, heeft ongecontroleerde carrosserie de neiging om de uitlijning van de wielen, en in het bijzonder hun camber (naar binnen of naar buiten kantelen) te veranderen waardoor ze minder goed grip krijgen op de weg. Beperking van de body rol heeft ook de neiging om gecamoufleerd te blijven. Wat een meer consistente grip betekent voor remmen en draaien.

Maar er zijn nadelen aan het installeren van starre slingerstaven. Een daarvan is dat wanneer een voertuig slechts één kant op een hobbel botst, dit hetzelfde effect heeft op de ophanging als de carrosserie: het wiel aan de ene kant (de kant die tegen de bult stoot) beweegt omhoog ten opzichte van de carrosserie van het voertuig, terwijl de andere niet. De slingerstang verzet zich tegen deze beweging en oefent kracht uit om de wielen op dezelfde hoogte te houden. Dus een auto met een stijve slingerstang die zo’n hobbel raakt, zal zich ofwel voelen alsof hij zeer stijve veren heeft aan de kant met de hobbel. De band van de weg aan de andere kant opheffen, of beide.

Auto’s die hoge draaikrachten tegenkomen en waarbij het maximaliseren van de grip van de banden van cruciaal belang is, maar die de neiging hebben om op gladde wegen te rijden hebben de neiging grote, sterke slingerstaven te gebruiken. Krachtige auto’s zoals de Ford Mustang zijn vaak uitgerust met dikke zwaaiarmen aan de voor en achterkant en nog dikkere en stijvere staven zijn beschikbaar op de after-market. Aan de andere kant, off-road auto’s zoals de Jeep Wrangler, die grote hobbels moeten kunnen overbruggen, hebben minder stijve slingerstaven. En speciale off-roaders verwijderen soms hun stangen volledig. De Mustang voelt degelijk aan op de baan en de Jeep blijft in evenwichtig terrein op ruw terrein, maar laat ze van plaats wisselen en presteert niet zo goed: de Mustang voelt zich veel te ruw over rotsachtig terrein terwijl de Jeep gemakkelijk rolt wanneer hij hard wordt gedraaid.